انجین i-get
انجین i-get
انجین i-get گشتاور بیشتری ایجاد میکند و مصرف سوخت را در حالت بهینه تر قرار میدهد .ساختار جدید طول سیلندر و قطر سیلندر کاهش یافته است ، تا سرسیلندر جدید کارایی فرایند احتراق را بیشتر و به بهینه سازی حرکت شارژ داخلی کمک مینماید.آوانس جرقه و نسبت ترکیب هوا و سوخت و مدیریت مراحل احتراق با سنسور لامدا (اکسیژن) و کاتالیست سه جهته به صورت یکپارچه انجام میشود. این سری از انجین i-get وسپا در عین حال به سرویس های دورهای بسیار کمتر نسبت به نسل قبل دارند.
این موتور علاوه بر ویژگیهای مشترک که به آنها اشاره شد، بهبودهای فراوان دیگری نیز پیدا کرده است. انجین i-get، مخفف عبارت Green Experience Technology به معنای “فناوری تجربه سبز” می باشد.
انجین های i-get برای اولین بار در سال 2017 به عنوان یک انجین پاک و سازگار تولید شد .سطح آلایندگی Euro4 و مطابق با استانداردهای بسیار سختگیرانه زیست محیطی اروپا است و برای مدل GTS 125 به کار گرفته شد.

یاتاقان به تمامی قطعاتی که حرکت چرخشی دارند، اضافه شده است تا در تایمینگ و شکل هندسی دنده میل لنگ، اصطکاک را کاهش دهند. اتلاف های ناشی از اصطکاک پیستون کاسته شده چون محور سیلندر نیز تا اندازهای جابجا شده است . اینرسی میل لنگ در قیاس با مدل قبلی انجین ۲۴% افزایش یافته است که نتیجهاش کاهش لرزهها و نرمتر شدن سواری است. نویز مکانیکی نیز به خاطر کاهش بازی (لقی) قطعات و بهینهسازی مواد و شکل قطعات، فوقالعاده کم شده است.
بهبود جزئیات و ساختار ماژولار
سواری نرمتر، کم صداتر و راحتتری بخاطر جزئیات در نظر گرفته شده است. محفظه جدید جعبه دنده، سختی بیشتری دارد و صدا را بیش از پیش کاهش میدهد.
سیستم پاشش سوخت به لحاظ کارایی، بهبود یافته و بهینه شده است. واحد کنترل انجین (ECU) در این انجین جدید از یک سنسور فشارسنج (بارومتریک) برخوردار شده است که احتراق بهینه را در هر زمان و تحت هر شرایطی و هر ارتفاع جغرافیایی تضمین میکند.
این انجینبه لطف ماهیت طراحی چندتکهای ، میتوانند در انواع از محصولات هوا-خنک یا آب-خنک مورد استفاده قرار گیرند. انجینهای سری i-get در انواع سه سوپاپ، چهار سوپاپ، هوا خنک و آب خنک عرضه میشوند. به عنوان مثال پیاجیو در محصولات سری وسپا Primavera و Sprint مدل 2018 با حجم 150 سی سی از انجین i-get مدل سه سوپاپ هوا خنک و برای محصولات سری پیاجیو Medley از این موتور به مدل چهارسوپاپ آب خنک و با سیستم راهاندازی Stop-Start استفاده میکند.
حداکثر کیفیت و اطمینان
در انجینهای جدید i-get، اصول طراحی با هدف افزایش کیفیت و کارایی مورد توجه قرار گرفتهاند. درساخت انجینهای i-get به کیفیت و قابل اعتماد بودن آنها توجه شده است . ثبت بیش از یک میلیون کیلومتر در مرحله آزمایش اسکوترهای شرکت پیاجیو، گواهی است .
توان و گشتاور خروجی به سطوح بالاتری از ثبات عملکرد و قابلیت اعتماد رسیده است. در کلاچ اتوماتیک خشک گریز از مرکز نیز از مواد جدید که مقاومت بیشتری در برابر اصطکاک دارند استفاده شده است. این عملکرد بالا باعث شده تا وسپا پریماورا، در رفت و آمدهای شهری و هم در جاده ها به طرز چشمگیری سریع و چالاک باشد.
برگرفته از سایت کویرموتور