ویژگی های محصول وسپا اسپرینت 150 S Vespa Sprint S 150 مدل 2018
وسپا در مدل Sprint S 150 اسپرینت (Sprint) دقیقا از همان ویژگی های فنی و ساختاری وسپا پریماورا برخوردار است و تنها چند تفاوت ظاهری، این مدل را متمایز می کند. این تفاوت ها در چراغ جلو، پنل جلو و چرخ ها بیشتر به چشم می آیند.
سری اسپرینت، روح و حس و حال همیشگی وسپا را در ظاهری مدرن و اسپرت به راکب منتقل می کند و به ویژه در سری Sprint S که مجهز به صفحه نمایش تمام دیجیتال با امکانات ارتباطی است، دنیای قدیم و جدید را به یکدیگر پیوند می دهد.
1. تیپ مشتریان وسپا Sprint
* ۷۴% آنها مرد هستند.
* به طور میانگین ۲۳ تا ۳۴ سال سن دارند.
* ساکن شهرهای بزرگند.
* تحصیلات متوسطه یا عالی دارند.
* دانشجو، کارمند اداری یا متخصص هستند.
* میانگین سن وسیله نقلیه قبلی شان ۶ تا ۷ سال است.
* به طراحی و زیبایی محصول حساس هستند و میخواهند که علاوه بر رفع نیاز به جابجایی، از ویژگی های تفریحی و فناورانه و از زیبایی این محصول بهره مند شوند.
* به جزییات طراحی، رنگ ها و مد روز اهمیت می دهند.
* مسحور پرستیژ وسپا شده اند که made in Italy آن برای همه دنیا آشنا است.
* به دنبال یک وسیله نقلیه خوشدست و راحت و قرص و محکم هستند که مناسب استفاده های روزمره بوده و برای سفرهای سریع و مکرر ساخته شده باشد؛ ضمن اینکه به دنبال لذت رانندگی نیز هستند.
2. تفاوت های وسپا Primavera و Sprint
چراغها:
پریماورا – گرد
اسپرینت – ششگوش
چرخها:
پریماورا – ۱۲ اینچ پنجوجهی (۱۰ پره جداگانه)
اسپرینت – ۱۲ اینچ هفت وجهی (۱۴ پره جداگانه)
۳. پلتفرم چندرسانه ای وسپا (VMP) و صفحه سنجشگرها
این پلتفرم چند رسانهای با نام اختصاری VMP به معنای پلتفرم چند رسانهای بر روی صفحۀ تمام دیجیتال رنگی در محصولات وسپا پریماورا و اسپرینت 2018 سری S ارایه می شود.
با این سیستم می توان به تماسهای تلفنی پاسخ داده و از فرمانهای صوتی گوشی هوشمند برای برقراری تماس یا پخش موسیقی استفاده کرد.
پریماورا ۲۰۱۸ به امکانات «اجتماعی» خود مینازد چون نخستین وسیله نقلیهای است که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد.
برخی بروزرسانیها بر راحتی و ایمنی پریماورا افزوده و حال و هوای تازهای به طراحی آن بخشیده است؛ این باعث تقویت جایگاه آن به عنوان یک نماد جهانی شده و طراحی تقلیدناپذیر و روحیه ایتالیایی آن را به رخ میکشد.
طرز کار VMP
VMP به راکب امکان میدهد تا از طریق بلوتوث، گوشی هوشمند iOS یا اندروید خود را به تجهیزات الکترونیک کاربری موتورسیکلت وصل کند. کلاه ایمنی بلوتوثدار را نیز می توان به این مجموعه وصل کرد.
این اطلاعات مستقیما از گوشی هوشمند راکب بر روی صفحه نمایش وسپا به نمایش در میآید و راکب میتواند ضمن حفظ ایمنی خود به هنگام حرکت، کارهای مربوطه را از طریق دکمۀ mode در مجموعه سوئیچهای کنترلی فرمان، مدیریت کند.
کارکردهای VMP
کارکردهای VMP که بر روی صفحه نمایش دیجیتال در دسترس میباشند:
* مدیریت تماس (پذیرش/رد تماس رسیدهف نمایش نام/شماره تماسگیرنده)
* شمارهگیری آخرین تماس از دست رفته
* مدیریت موسیقی
* پیامک و اعلانهای شبکههای اجتماعی
کار با منوی VMP
ا سوئیچ mode می توان تنظیمات صفحه سنجشگرها را تغییر داد. برای جستجو در منو کافی است که دکمه را به راست و چپ حرکت دهید. با فشار دادن دکمه وسط میتوانید یک تنظیم را انتخاب کنید.
صفحه سنجشگرها به صورت دیجیتال
صفحه سنجشگرهای دیجیتال پریماورا که در نوع خود یکی از پیشرفتهترینهای بازار محسوب میشود، یک صفحه نمایش LCD تمامرنگی 4.3 اینچی است.
صفحه سنجشگرهای دیجیتال دارای یک رایانه با اتصال پیشفرض (on-board) است و اطلاعات اساسی را به شکلی مختصر و مفید در اختیار میگذارد تا راکب بتواند همه اطلاعات مهم نظیر سرعت، مقدار سوخت باقیمانده و غیره را مشاهده کند.
صفحه نمایش به هنگام روشن/خاموش کردن موتورسیکلت پیغامهای خوش آمدید/خداحافظ را نشان میدهد.
صفحه نمایش اصلی به صورت خودکار و متناسب با نور محیط اطراف، حالتهای روز/شب را تطابق میدهد.
اطلاعات به ۵ زبان بر روی صفحۀ سنجشگرها به نمایش در میآید: ایتالیایی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، و اسپانیایی.
با سوئیچ mode می توان تنظیمات صفحه سنجشگرها را تغییر داد. برای جستجو در منو کافی است که دکمه را به راست و چپ حرکت دهید. با فشار دادن دکمه وسط میتوانید یک تنظیم را انتخاب کنید.
5. انجین i-get
ویژگیهای مشترک انجینهای نسل جدید وسپا
شرکت پیاجیو در نسل جدید مدل های وسپا (سری پریماورا و اسپرینت) از یک انجین مدرن با ساختار سه سوپاپ (دو سوپاپ مکش، و یک سوپاپ تخلیه) استفاده مینماید که تحولی در ساختار انجینهای کلاس اسکوتر خیابانی محسوب میشود. این نسل از انجینها بهترین ویژگیهای فناوری، کارایی و مصرف سوخت را در خود جای دادهاند و جزو کم مصرفترین و پاک ترین انجینهای کلاس اسکوتر در جهان به شمار میروند. نسل جدید انجین وسپا پریماورا همچنین صدا و لرزش کمتری دارد.
در ساختار جدید، طول سیلندر و قطر سیلندر کاهش یافته تا گشتاور بیشتری ایجاد شده و مصرف سوخت در حالت بهینه تر قرار گیرد. سرسیلندر جدید نیز کارایی فرایند احتراق را بیشتر و به بهینه سازی حرکت شارژ داخلی کمک مینماید.
آوانس جرقه و نسبت ترکیب هوا و سوخت و مدیریت مراحل احتراق با سنسور لامدا (اکسیژن) و کاتالیست سه جهته به صورت یکپارچه انجام میشود. این سری از انجینهای وسپا در عین حال به سرویس های دورهای بسیار کمتر نسبت به نسل قبل و نسبت به انجینهای شرکتهای رقیب نیاز دارند.
انجین جدید i-get – نقطه اوج فناوری
انجینهای سری i-get علاوه بر ویژگیهای مشترک که به آنها اشاره شد، بهبودهای فراوان دیگری نیز پیدا کرده اند. I-get، مخفف عبارت Green Experience Technology به معنای “فناوری تجربه سبز” می باشد.
سری انجین های کمپانی پیاجیو به نام i-get برای اولین بار در سال 2017 به عنوان یک انجین جدید پاک و سازگار با سطح آلایندگی Euro4 و مطابق با استانداردهای بسیار سختگیرانه زیست محیطی اروپا برای مدل GTS 125 به کار گرفته شد.
در تمام قطعاتی که حرکت چرخشی دارند، یاتاقان اضافه شده است تا در تایمینگ و شکل هندسی دنده میل لنگ، اصطکاک را کاهش دهند. محور سیلندر نیز تا اندازهای جابجا شده تا از اتلاف های ناشی از اصطکاک پیستون کاسته شود. اینرسی میل لنگ در قیاس با مدل قبلی انجین ۲۴% افزایش یافته است که نتیجهاش کاهش لرزهها و نرمتر شدن سواری است. نویز مکانیکی نیز به خاطر کاهش بازی (لقی) قطعات و بهینهسازی مواد و شکل قطعات، فوقالعاده کم شده است.
انجین جدید i-get: بهبود جزئیات و ساختار ماژولار
تک تک جزئیات، از اگزوز گرفته تا طراحی داخلی محفظه جعبه دنده، با این هدف اعمال شدهاند که سواری نرمتر، کم صداتر و راحتتری داشته باشیم. محفظه جدید جعبه دنده، سختی بیشتری دارد و صدا را بیش از پیش کاهش میدهد.
سیستم پاشش سوخت به لحاظ کارایی، بهبود یافته و بهینه شده است؛ واحد کنترل انجین (ECU) در این انجین جدید از یک سنسور فشارسنج (بارومتریک) برخوردار شده است که احتراق بهینه را در هر زمان و تحت هر شرایطی و هر ارتفاع جغرافیایی تضمین میکند.
همچنین به لطف ماهیت طراحی چندتکهای (که اصطلاحا به آن ماژولار گفته میشود)، این انجینها را میتوان در انواعی از محصولات هوا-خنک یا آب-خنک مورد استفاده قرار داد. انجینهای سری i-get در انواع سه سوپاپ، چهار سوپاپ، هوا خنک و آب خنک عرضه میشوند. به عنوان مثال پیاجیو در محصولات سری وسپا Primavera و Sprint مدل 2018 با حجم 150 سی سی از انجین i-get مدل سه سوپاپ هوا خنک و برای محصولات سری پیاجیو Medley از انجین i-get مدل چهارسوپاپ آب خنک و با سیستم راهاندازی Stop-Start استفاده میکند.
انجین جدید i-get: حداکثر کیفیت و اطمینان
در انجینهای جدید i-get، اصول طراحی با هدف افزایش کیفیت و کارایی مورد توجه قرار گرفتهاند. تمامی جنبههای طراحی، از آنجا که بر افزایش کارایی هر یک از اجزاء منفرد متمرکزند، کمک میکنند تا در عین کاهش مصرف سوخت و آلایندهها (چه آلایندههای هوا و چه آلودگیهای صوتی)، به یک عملکرد حداکثری دست یابیم.
ثبت بیش از یک میلیون کیلومتر در مرحله آزمایش اسکوترهای شرکت پیاجیو، گواهی است بر این که تا چه اندازه به هنگام مرحله ساخت انجینهای i-get به کیفیت و قابل اعتماد بودن آنها توجه شده است.
توان و گشتاور خروجی به سطوح بالاتری از ثبات عملکرد و قابلیت اعتماد رسیده است. در کلاچ اتوماتیک خشک گریز از مرکز نیز از مواد جدید که مقاومت بیشتری در برابر اصطکاک دارند استفاده شده است. این عملکرد بالا، در کنار سبکی مثال زدنیای که ویژگی همه محصولات وسپا است باعث گشته تا وسپا پریماورا، هم در رفت و آمدهای شهری و هم در جاده ها به طرز چشمگیری سریع و چالاک باشد.
برگرفته از سایت کویرموتور