وسپا

وسپا پریماورا Vespa Primavera Touring 150

معرفی ویژگی‌های محصول وسپا پریماورا Vespa Primavera Touring 150 مدل 2018

۱. پیشینه و میراث

وسپا “بدنه کوچک” که مجهز به انجین ۵۰ سی‌‌سی بود در سال ۱۹۶۳ متولد شد؛ آن را می‌توان پاسخ  شرکت پیاجیو به مقررات جدید بزرگراهی در ایتالیا دانست، مقرراتی که مطابق آن راکبین موتورسیکلت های ۵۰ سی‌سی دیگر نیازی به اخذ گواهینامه نداشتند.
از آن زمان تا کنون وسپا “بدنه کوچک” تحولاتی را از سر گذرانده  و از یک محصول کاملا بومی به نمادی جهانی از حمل و نقل شهری مدرن و متمایز بدل گشته است.

دهه‌های ۶۰ و ۷۰

اوج محبوبیت رده “بدنه کوچک” در اواخر دهه شصت بود یعنی زمانی که دو مدل Primavera 125 با آن چراغ جلوی گرد معروفش و 50 Special تقریبا همزمان به بازار عرضه شدند (به ترتیب در سال 1968 و 1969). وسپا “بدنه کوچک” به خاطر جمع و جور بودنش در مقایسه با مدل‌های 125 سی‌سی آن زمان و قدرت مانور بالایش، وسیله نقلیه ایده‌آلی برای رفت و آمد‌های شهری بود. چراغ جلوی مستطیلی شکل و طراحی منحصر به فرد Vespa 50 special باعث شد که این موتورسیکلت برای نسلی از جوانانی که دلبسته استقلال عمل و رهایی از بندهای اجتماعی بودند به نمادی از آزادی تبدیل شود.

دهه‌های ۸۰ و ۹۰

دهه 80 را می توان برهه ای انتقالی برای وسپا «بدنه کوچک» دانست. گرچه شکل مکعب مستطیلی مدل PK چندان نظر جوانان را به خود جلب نمی‌کرد، عرضه PK اتوماتیک حرکتی آوانگارد از سوی وسپا بود چرا که نخستین تلاش برای ترکیب طراحی کلاسیک با فناوری مدرن محسوب می‌شد.
دهه 90 برای وسپا سرنوشت‌ ساز بود. رقابت تنگاتنگ شرکت‌های تولید‌کننده اسکوترهای اتوماتیک، از افول سریع وسپا خبر می‌داد. وسپا با عرضه ET4 ، نخستین وسپا تمام اتوماتیک، واکنشی عالی به این وضعیت از خود نشان داد. ET4 سریعا به یک مدل موفق در سراسر اروپا بدل گشت.

دهه ۲۰۰۰

دهه 2000، دهه آسمانی شدن وسپا “بدنه کوچک” بود، زمانی که حساب آن از تمام موتورسیکلت‌های دیگر سوا شد. LX 50 و LX 125 مدل ‌ محبوب سلبریتی‌ها و جوان‌ها شده و به نماد خوش‌سلیقگی و متفاوت بودن بدل شدند.
جوانان همه جای دنیا، از رم گرفته تا نیویورک و هانوی و دهلی نو، به تقلید از ستارگان موسیقی و سینما وسپا سوار می‌شدند.

پریماورا

نخستین گونه Vespa Primavera  که در نوع خود یک انقلاب در تاریخ وسپا بود در نمایشگاه ۱۹۶۸ میلان عرضه شد. پریماورای کوچک و فرز و چابک با آن انجین سرحال و پرشتابش تا سال ۱۹۸۲ مستمرا تولید می‌شد و بال پرواز چند نسل بود. پریماورا افسانه‌‌ای شد و یکی از چشمگیرترین موفقیت‌ های تجاری در تاریخ وسپا را رقم زد.
امروز Vespa Primavera مظهر تمام آن ارزش‌ هایی است که نیم قرن پیش باعث موفقیت آن شده بود. وسپا پریماورا  جوان‌پسند، مبتکرانه، پیشرو در فناوری، فرز و چابک، و سازگار با محیط زیست است؛ موتورسیکلت مدرنی است که طراوت و شور و حال زندگی را از اجدادش به ارث برده است.

۲. تیپ مشتریان پریماورا

* ۴۵% آنها زن و ۵۵% مرد هستند.

* به طور میانگین ۳۵ تا ۴۴ سال سن دارند.
* ساکن شهرهای بزرگند.
* تحصیلات عالی دارند.
* کارمند اداری، مدیر یا متخصص هستند.
* میانگین سن وسیله نقلیه قبلی‌شان ۹ سال بوده است.
* طراحی منحصر‌به فرد و نمادین وسپا آنها را به خود جلب کرده است.
* به جزییات طراحی، رنگ‌ها و مد روز اهمیت می‌دهند.
* مسحور پرستیژ وسپا شده‌اند که made in Italy آن برای همه دنیا آشنا است.
* به دنبال یک وسیله نقلیه خوشدست و راحت و قرص و محکم هستند که مناسب استفاده‌های روزمره بوده و برای سفرهای سریع و مکرر ساخته شده باشد.
* به محافظت از محیط زیست حساس‌اند و میزان مصرف بنزین برایشان مهم است.

۳. طراحی و امکانات

برای برآورده ساختن نیازهای مشتریان که ظاهر و جزییات برایشان مهم است وسپا همه آنچه در چنته دارد را رو کرده است، از عناصر اسپرت گرفته تا جنبه های شیک طراحی.

ظاهر

وسپا پریماورا Primavera Touring 150 از زمان اولین رونمایی خود تاکنون، مسیر تکامل در عناصر ظاهری را در کنار به‌روزرسانی‌های فناوری طی کرده است که تفاوت در رنگ‌ها، زین، طوقه و چرخ، و چراغ جلو از مهمترین ویژگی‌های هر سال محسوب می‌شود. سینه‌ جلوی محصول از باریکه اختصاصی وسپا که به آن tie (تای) گفته می‌شود و معنا و شکل کراوات را به ذهن می‌آورد استفاده می‌کند که از نسل دهه 60، و سپس سری 946 تا نسل جدید پریماورا تکامل یافته است.

در قسمت عقب، کاورهای کناری که وسپا به آنها cheeks می‌گوید نیز در سه نسل دهه 60، سری 946 و نسل جدید با طراحی پویاتر تکامل پیدا کرده است.

لامپ تمام LED

به لطف فناوری LED، سطح فناوری “on board” در سیستم روشنایی این محصول نیز ارتقاء یافته است. چراغ‌های LED دی لایت جلو مشابه چراغ‌های مدل 2017 هستند و با چراغ‌های راهنما یکپارچه شده‌اند. بارزترین نوآوری را در چراغ های LED جلو و عقب می توان دید. مشابه با Vespa 946 در اینجا نیز شاهد راهکاری مدرن و زیبا هستیم. فناوری LED که حال در هر دو چراغ جلو و عقب استفاده شده، بر ایمنی رانندگی افزوده است.

صفحه سنجشگرها

صفحه سنجشگرهای رده پریماورا و اسپرینت ترکیبی عالی از سنت و نوآوری است و در قسمت پایین خود یک صفحه نمایش LCD دارد. این صفحه نمایش، همه اطلاعات مهم نظیر مسافت سنج، میزان سوخت باقیمانده، ساعت، و اطلاعات رایانه سفر را نمایش می دهد. مشابه با سوییچ‌های کنترلی در مدل‌های قدیمی‌تر وسپا، کنترل‌های دسته فرمان به صورت بخش‌های مجزایی طراحی شده‌اند.

ریموت و بازکنندۀ زین و Bike Finder (موتوریاب)

موتوریاب و کنترل از راه دور بازکنندۀ زین دو ویژگی استاندارد محصولات ۲۰۱۸ وسپا پریماورا می باشند.

* سیستم تشخیص سریع وسیله نقلیه از طریق چشمک زدن چراغ‌های راهنما
* باز کردن زین از راه دور

نشستن راکب

با اینکه فاصله میان دسته فرمان و زین افزایش نیافته است، فضای بیشتری برای پای راکب فراهم شده است. میانه جاپایی راکب عرض کمتری دارد تا راکب بتواند به هنگام توقف به راحتی پایش را روی زمین قرار دهد.

بهبودهای طراحی نسل جدید:

* کاهش ارتفاع زین و بهبود ارگونومی
* افزایش حجم محفظه زیر زین (به دلیل انتقال باتری از زیر زین به قسمت تونل میانی نسبت به مدل LX)

تغییر در اندازه چرخ‌ها

وسپا با هدف بهبود تعادل در حین حرکت و ارتقاء ایمنی، اندازه چرخ‌ها را افزایش داده است. این تغییر سبب شده تا در تمام سطوح مختلف و در شرایط آب و هوایی متفاوت بهتر بتوان مهار موتورسیکلت را حفظ کرد.

کیفیت ساخت بدنه

در نسل جدید وسپا پریماورا از بدنه فولادی با ساختار بسیار مقاوم با تحمل وزن بالا استفاده می‌شود. این بدنه به شیوه‌های بسیار مدرن و با جوش تمام خودکار روباتیک برای ورقه‌های فولادی برای رسیدن به بهترین کیفیت ممکن انجام می‌شود.

طراحی جدید در سیستم تعلیق جلو

از جمله تغییراتی که در نسل جدید وسپا پریماورا ایجاد شده است می‌توان به طراحی جدید در سیستم تعلیق جلو اشاره کرد. این طراحی جدید با نام Enhanced Sliding Suspension EES، به معنای سیستم تعلیق لغزشی پیشرو که اختصاصاً توسط واحد تحقیق و توسعه شرکت پیاجیو طراحی شده است موجب افزایش سطح ایمنی و راحتی برای راکب و ترک نشین می‌شود. در این سیستم تعلیق جدید، اصطکاک در هنگام سواری میان قطعات به حداقل رسیده و راحتی و فرمانپذیری موتورسیکلت در هنگام سواری افزایش یافته است.
کمک‌فنر مارپیچی در تعلیق جلو که در نسل قبل با دو پیچ به صورت ثابت نگه داشته می‌شد، اکنون در طراحی جدید با یک پین با مفصل لولایی ثابت می‌شود. این راه‌حل جدید برای سیستم تعلیق جلو، ظاهری مدرن و زیبایی بیشتری نیز به محصول می‌دهد.

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

وسپا جزو اولین برندهایی بود که به پیروی از قوانین سنختگیرانۀ ایمنی اروپا، از سیستم ترمز ضد قفل (ABS) در محصولات خود استفاده کرد. برای سری پریماورا و اسپرینت 2018، از سیستم ترمز ضد قفل دوکاناله (چرخ های عقب و جلو) به صورت استاندارد استفاده می شود.

۴. تفاوت‌های دو مدل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ پریماورا

وسپا پریماورا در سری ۲۰۱۸، در مقایسه با سری سال‌های قبل، تفاوت‌هایی به خود دیده است.

سری ۲۰۱۷:
– چرخ‌های ۱۱ اینچ
– پره‌های پنج‌پر ضخیم
– رنگ‌های اختصاصی زین
– رنگ‌های اختصاصی بدنه
– چراغ جلو یک‌تکه

سری ۲۰۱۸:
– چرخ‌های ۱۲ اینچ
– پره‌های پنج‌وجهی جدید (ترکیب ۱۰ پره نازک)
– رنگ‌های اختصاصی زین
– رنگ‌های اختصاصی بدنه
– نسل جدید انجین با نام I-GET
– سطح آلایندگی Euro 4
– چراغ جلو دو تکه از نوع LED
– درگاه USB، ریموت Bike Finder
– صفحه کیلومتر تمام دیجیتال برای سری S با اپلیکیشن اختصاصی وسپا در صفحه کیلومتر با نام VMP

5. انجین i-get

ویژگی‌های مشترک مدل‌های نسل جدید وسپا پریماورا

شرکت پیاجیو در نسل جدید مدل های وسپا (سری پریماورا و اسپرینت) از یک انجین مدرن با ساختار سه سوپاپ (دو سوپاپ مکش، و یک سوپاپ تخلیه) استفاده می‌نماید که تحولی در ساختار انجین‌های کلاس اسکوتر خیابانی محسوب می‌شود. این نسل از انجین‌ها بهترین ویژگی‌های فناوری، کارایی و مصرف سوخت را در خود جای داده‌اند و جزو کم ‌مصرف‌ترین و پاک ‌ترین انجین‌های کلاس اسکوتر در جهان به شمار می‌روند. نسل جدید انجین وسپا پریماورا همچنین صدا و لرزش کمتری دارد.
در ساختار جدید، طول سیلندر و قطر سیلندر کاهش یافته تا گشتاور بیشتری ایجاد شده و مصرف سوخت در حالت بهینه تر قرار گیرد. سرسیلندر جدید نیز کارایی فرایند احتراق را بیشتر و به بهینه‌ سازی حرکت شارژ داخلی کمک می‌نماید.
آوانس جرقه و نسبت ترکیب هوا و سوخت و مدیریت مراحل احتراق با سنسور لامدا (اکسیژن) و کاتالیست سه جهته به صورت یکپارچه انجام می‌شود. این سری از انجین‌های وسپا در عین حال به سرویس های دوره‌ای بسیار کمتر نسبت به نسل قبل و نسبت به انجین‌های شرکت‌های رقیب نیاز دارند.

انجین جدید i-get – نقطه اوج فناوری

انجین‌های سری i-get  علاوه بر ویژگی‌های مشترک که به آنها اشاره شد، بهبودهای فراوان دیگری نیز پیدا کرده اند. I-get، مخفف عبارت Green Experience Technology به معنای “فناوری تجربه سبز” می باشد.
سری انجین های کمپانی پیاجیو به نام  i-get برای اولین بار در سال 2017 به عنوان یک انجین جدید پاک و سازگار با سطح آلایندگی Euro4 و مطابق با استانداردهای بسیار سختگیرانه زیست محیطی اروپا برای مدل GTS 125 به کار گرفته شد.
در تمام قطعاتی که حرکت چرخشی دارند، یاتاقان اضافه شده است تا در تایمینگ و شکل هندسی دنده میل لنگ، اصطکاک را کاهش دهند. محور سیلندر نیز تا اندازه‌ای جابجا شده تا از اتلاف های ناشی از اصطکاک پیستون کاسته شود. اینرسی میل لنگ در قیاس با مدل قبلی انجین ۲۴% افزایش یافته است که نتیجه‌اش کاهش لرزه‌ها و نرم‌تر شدن سواری است. نویز مکانیکی نیز به خاطر کاهش بازی (لقی) قطعات و بهینه‌سازی مواد و شکل قطعات، فوق‌العاده کم شده است.

انجین جدید i-get: بهبود جزئیات و ساختار ماژولار

تک ‌تک جزئیات، از اگزوز گرفته تا طراحی داخلی محفظه جعبه دنده، با این هدف اعمال شده‌اند که سواری نرم‌تر، کم صداتر و راحت‌تری داشته باشیم. محفظه جدید جعبه دنده، سختی بیشتری دارد و صدا را بیش از پیش کاهش می‌دهد.
سیستم پاشش سوخت به لحاظ کارایی، بهبود یافته و بهینه شده است؛ واحد کنترل انجین (ECU) در این انجین جدید از یک سنسور فشارسنج (بارومتریک) برخوردار شده است که احتراق بهینه را در هر زمان و تحت هر شرایطی و هر ارتفاع جغرافیایی تضمین می‌کند.
همچنین به لطف ماهیت طراحی چند‌تکه‌ای (که اصطلاحا به آن ماژولار گفته می‌شود)، این انجین‌ها را می‌توان در انواعی از محصولات هوا-خنک یا آب-خنک مورد استفاده قرار داد. انجین‌های سری i-get در انواع سه سوپاپ، چهار سوپاپ، هوا خنک و آب خنک عرضه می‌شوند. به عنوان مثال پیاجیو در محصولات سری وسپا Primavera و Sprint مدل 2018 با حجم 150 سی سی از انجین i-get مدل سه سوپاپ هوا خنک و برای محصولات سری پیاجیو Medley از انجین i-get مدل چهارسوپاپ آب خنک و با سیستم راه‌اندازی Stop-Start استفاده می‌کند.

انجین جدید i-get: حداکثر کیفیت و اطمینان

در انجین‌های جدید i-get، اصول طراحی با هدف افزایش کیفیت و کارایی مورد توجه قرار گرفته‌اند. تمامی جنبه‌های طراحی، از آنجا که بر افزایش کارایی هر یک از اجزاء منفرد متمرکزند، کمک می‌کنند تا در عین کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها (چه آلاینده‌های هوا و چه آلودگی‌های صوتی)، به یک عملکرد حداکثری دست یابیم.
ثبت بیش از یک میلیون کیلومتر در مرحله آزمایش اسکوترهای شرکت پیاجیو، گواهی است بر این که تا چه اندازه به هنگام مرحله ساخت انجین‌های i-get به کیفیت و قابل اعتماد بودن آنها توجه شده است.
توان و گشتاور خروجی به سطوح بالاتری از ثبات عملکرد و قابلیت اعتماد رسیده است. در کلاچ اتوماتیک خشک گریز از مرکز نیز از مواد جدید که مقاومت بیشتری در برابر اصطکاک دارند استفاده شده است. این عملکرد بالا، در کنار سبکی مثال زدنی‌ای که ویژگی همه محصولات وسپا است باعث گشته تا وسپا پریماورا، هم در رفت و آمد‌های شهری و هم در جاده ها به طرز چشمگیری سریع و چالاک باشد.

برگرفته از سایت کویرموتور