وسپا

وسپا Sei Giorni HPE

موتورسیکلت پیاجیو GTS Sei Giorni 249 HPE تاریخچه اسکوتر وسپا سی جورنی Vespa Sei Giorni

مدل

بر پایۀ انجین GTV Euro4

مدل Vespa Sei Giorni محصول بسیار خاص وسپا با تاریخچه ای درخشان است که در تعداد محدود تولید می شود و یادآور «روحیه مسابقه ای» وسپا است.

نام تجاری

Vespa GTS – “Sei Giorni”

میراث‌ داران برند  وسپا 

برخی از موفق ترین مدل‌ های خاص وسپا در سال های اخیر، الهام ‌گرفته از مدل هایی هستند که پیش از این در تاریخ این شرکت تولید شده و اکنون برای بزرگداشت یا اشاره به مدل موفق گذشته بازتولید شده اند تا یاد و خاطرۀ مدل موفق گذشته را زنده نگه دارند. مدل تاریخی وسپا Sei Giorni  نیز در زمره میراث داران وسپا قرار دارد.

اسکوتر وسپا مدل Sei Giorni  در شهر مونتزا، سال 1951

تاریخچۀ اسکوتر  VESPA SEI GIORNI

Sei Giorni  که در زبان ایتالیایی به معنای “شش روز” می باشد و به همین دلیل از کاراکتر  ۶  بر روی بدنه در نسل جدید استفاده می کند، یکی از جالب‌ ترین نمونه ها برای اشاره به «روحیه مسابقه ای» وسپا است.

در سال ۱۹۵۱ وسپا با اسکوتر ویژۀ خود در رقابت های بین المللی شش روزۀ  شهر وارزه در شمال ایتالیا با نام Varese International Six Daysشرکت کرد که در زمره مسابقات مسافت بلند در آن زمان محسوب می شد. وسپا توانست مقام قهرمانی در این دوره از مسابقات را کسب کند. وسپا تنها تیم ایتالیایی برنده آن مسابقات بود و به این ترتیب توانست برتری خود را هم به لحاظ سواری در مسیرهای سخت و ناهموار و هم به لحاظ آزمون سرعت، به رخ بکشد.

پیشینۀ مسابقات

در اوایل دهه ۵۰ میلادی، شرکت های ایتالیایی پیاجیو و اینوچنتی برای نشان دادن برتری محصولات خود، وسپا (پیاجیو) و لامبرتا (اینوچنتی)، درگیر رقابتی تنگاتنگ بودند به گونه ای که نام های وسپا و لامبرتا به دو رقیب سرسخت در ایتالیا اشاره می شد که از هر فرصت برای نشان دادن برتری های خود استفاده می نمودند. 

این رقابت ها در حقیقت از قلب کارخانه آغاز می شد و در نتیجۀ محبوبیت فزایندۀ وسپا، بسیاری از دارندگان این برند محبوب و دوستداران و فروشندگان محلی آن علاقه مند بودند که این اسکوتر بی ادعا و متواضع را در عرصۀ مسابقات ورزشی نیز ببینند. مدیران پیاجیو، پس از بررسی های بسیار به این نتیجه رسیدند که این ایده برای علاقمندان محصولات این برند بسیار جذاب خواهد بود و پس از آن، اسکوترهای خاصی را فقط به همین منظور و در تعداد محدود تولید کردند.

اسکوتر وسپا مدل Sei Giorni  در شهر مونتزا، سال 1951

اگر کارخانه پیاجیو چند مدل مسابقه ای با امکانات ویژه برای راکبان مشتاق تهیه می کرد می توانست برند وسپا را بیش از پیش تبلیغ کند. چنین مسابقاتی به طور غیرمستقیم تبلیغی برای این موتورسیکلت های وسپا نیز می شد. در نتیجه، با تولید و معرفی مدل های خاص مسابقه که از ویژگی های فنی بالاتری برخوردار بودند امیدواری بیشتری به پیروزی و قهرمانی به دست می آمد. 

در دو عکس صفحات قبل، اولین تیم کارخانه پیاجیو را سوار بر اسکوترهای مدل  Sei Giorni  مشاهده می کنید که پس از اتمام مسابقات شش روزه بین المللی – که نام این مدل از آن اقتباس شده است – در حال تست در پیست مسابقات موتورسواری در مونتزا هستند. در سال ۱۹۵۱ که وسپا با کسب ۹ مدال طلا، مقام نخست مسابقات را کسب کرد این مسابقات در ایتالیا از محبوبیت بسیاری در بین علاقمندان برخوردار بودند. 

در وسپاهای Sei Giorni  که تغییراتی در حفاظ پا برای کوچک سازی در این قسمت اعمال شده بود، از چرخ های سایز  ۸ اینچ یا ۱۰ اینچ استفاده می شد. حجم باک نیز افزایش یافته بود و انجین قوی تری در این مدل به کار گرفته شده بود. برخی از این ویژگی ها در سال های بعد تولید این مدل تحولاتی را از سر گذراندند.

گمان می رود که با الگو گرفتن از وسپاهایی که تیم کارخانه از آن ها در مسابقات استفاده کرده بود، در حدود ۳۰۰ عدد از این محصولات در آن زمان تولید شده باشد. تعداد اندک موتورهای تولید شده برای این سری از وسپا باعث شده بود که این مدل بیش از باقی محصولات وسپا، خواهان داشته باشد.

وسپا Sei Giorni در سنگلاخ های یکی از مسابقات شش روزه

عکس بالا مربوط به سال 1953 است و مائورو نستی را نشان می دهد که پس از اتمام مرحله 1000 کیلومتری مسابقات شش روزه، به شهر برشا رسیده است. به نظر می رسد که وسپای نشان داده شده در عکس، یکی از آخرین مدل های Vespa Racer هایی باشد که پیاجیو با عنوان Sei Giorni  تولید کرده بود. در کنار مائورو نستی، رناتو تاسیناری را می بینید که در آن زمان رییس باشگاه طرفداران وسپا در ایتالیا بود. (عکس ها متعلق به باشگاه طرفداران وسپا – Vespa Club d’Italia– در ایتالیا می باشد.) 

ویژگی‌ های نسل قبل

موتورسیکلت های این سری در نسل قبل، با داشتن ویژگی های زیر خود را از سایر مدل های وسپا متمایز می کردند: 

  • جایگاه چراغ جلو بر روی گلگیر جلو؛
  • ظرفیت بیشتر مخزن سوخت؛
  • مقاومت بسیار بالاتر برای سینۀ جلو؛
  • ابعاد بزرگتر برای قسمت کنارۀ سمت راست که این نوع طراحی به منظور جا دادن کاربراتور بر روی سیلندر استفاده می شد؛
  • وجود یک چرخ یدک در فضای خالی مرکزی.

 

نسل جدید VESPA SEI GIORNI

سری جدید از این مدل موفق و تاریخی که با امکانات مدرن در سال ۲۰۱۷ معرفی شد به خوبی حس و حال مدل مسابقه ای وسپا در سال ۱۹۵۱ را در ذهن ها زنده می کند. مهمترین ویژگی مشترک بین دو نسل، قرار گرفتن چراغ جلو در قسمت پایین و بر روی گلگیر می باشد.

از ویژگی های برجستۀ نسل جدید نیز می توان به نگهدارندۀ پلاک به رنگ مشکی، استفاده از رنگ مشکی در قسمت ها و قطعات مختلف از جمله طوقۀ چرخ ها، سایلنسر اگزوز در کنار تاکید بر رنگ قرمز برای ایجاد تمایز و زیبایی بیشتر در طوقه ها و کمک فنر جلو و نیز استفاده از طلق جلو به رنگ دودی و زین یک تکه (که برای نشستن ترک نشین هم مناسب است) اشاره نمود. 

sie gronis

درگاه اتصال USB که در داخل جعبه وسایل قرار گرفته است و چراغک های نشانگر در راهنمای جلو از نوع LED که به عنوان چراغ روز یا Day Light نیز عمل می کنند نیر در این مدل به چشم می خورد. برای رسیدن به ایمنی بیشتر، در این سری از محصولات وسپا از ترمز ضد قفل (ABS) نیز به صورت استاندارد استفاده می شود.

برگرفته از سایت

http://www.kavirmotor.com