وسپا

وسپا پریماورا

وسپا پریماورا

وسپا “بدنه کوچک” که مجهز به انجین ۵۰ سی‌‌سی بود در سال ۱۹۶۳ متولد شد؛ آن را می‌توان پاسخ  شرکت پیاجیو به مقررات جدید بزرگراهی در ایتالیا دانست، مقرراتی که مطابق آن راکبین موتورسیکلت های ۵۰ سی‌سی دیگر نیازی به اخذ گواهینامه نداشتند.

دهه‌های ۸۰ و ۹۰

دهه 80 را می توان برهه ای انتقالی برای وسپا «بدنه کوچک» دانست. گرچه شکل مکعب مستطیلی مدل PK چندان نظر جوانان را به خود جلب نمی‌کرد، عرضه PK اتوماتیک حرکتی آوانگارد از سوی وسپا بود چرا که نخستین تلاش برای ترکیب طراحی کلاسیک با فناوری مدرن محسوب می‌شد.
دهه 90 برای وسپا سرنوشت‌ ساز بود. رقابت تنگاتنگ شرکت‌های تولید‌کننده اسکوترهای اتوماتیک، از افول سریع وسپا خبر می‌داد. وسپا با عرضه ET4 ، نخستین وسپا تمام اتوماتیک، واکنشی عالی به این وضعیت از خود نشان داد. ET4 سریعا به یک مدل موفق در سراسر اروپا بدل گشت.

وسپا پریماورا

پریماورا

نخستین گونه Vespa Primavera  که در نوع خود یک انقلاب در تاریخ وسپا بود در نمایشگاه ۱۹۶۸ میلان عرضه شد. پریماورای کوچک و فرز و چابک با آن انجین سرحال و پرشتابش تا سال ۱۹۸۲ مستمرا تولید می‌شد و بال پرواز چند نسل بود. پریماورا افسانه‌‌ای شد و یکی از چشمگیرترین موفقیت‌ های تجاری در تاریخ وسپا را رقم زد.
وسپا پریماورا  جوان‌پسند، مبتکرانه، پیشرو در فناوری، فرز و چابک، و سازگار با محیط زیست است.

قیمت وسپا پریماورا

 بستگی به بازار داردحدودا 400-500 میلیون است و تیپ راکبان آن:

۴۵% آنها زن و ۵۵% مرد هستند.

به طور میانگین ۳۵ تا ۴۴ سال سن دارند.
ساکن شهرهای بزرگند.
تحصیلات عالی دارند.
کارمند اداری، مدیر یا متخصص هستند.
میانگین سن وسیله نقلیه قبلی‌شان ۹ سال بوده است.
طراحی منحصر‌به فرد و نمادین وسپا آنها را به خود جلب کرده است.
به جزییات طراحی، رنگ‌ها و مد روز اهمیت می‌دهند.
به محافظت از محیط زیست حساس‌اند و میزان مصرف بنزین برایشان مهم است.

ظاهر

وسپا پریماورا Primavera Touring 150 از زمان اولین رونمایی خود تاکنون، مسیر تکامل در عناصر ظاهری را در کنار به‌روزرسانی‌های فناوری طی کرده است که تفاوت در رنگ‌ها، زین، طوقه و چرخ، و چراغ جلو از مهمترین ویژگی‌های هر سال محسوب می‌شود. سینه‌ جلوی محصول از باریکه اختصاصی وسپا که به آن tie (تای) گفته می‌شود و معنا و شکل کراوات را به ذهن می‌آورد استفاده می‌کند که از نسل دهه 60، و سپس سری 946 تا نسل جدید پریماورا تکامل یافته است.

در قسمت عقب، کاورهای کناری که وسپا به آنها cheeks می‌گوید نیز در سه نسل دهه 60، سری 946 و نسل جدید با طراحی پویاتر تکامل پیدا کرده است.

صفحه سنجشگرها

صفحه سنجشگرهای رده پریماورا و اسپرینت ترکیبی عالی از سنت و نوآوری است و در قسمت پایین خود یک صفحه نمایش LCD دارد. این صفحه نمایش، همه اطلاعات مهم نظیر مسافت سنج، میزان سوخت باقیمانده، ساعت، و اطلاعات رایانه سفر را نمایش می دهد. مشابه با سوییچ‌های کنترلی در مدل‌های قدیمی‌تر وسپا، کنترل‌های دسته فرمان به صورت بخش‌های مجزایی طراحی شده‌اند.

لوازم یدکی وسپا پریماورا 

همگی در سایت و پیج وسپاکوشیار موجود است.راحتی راکب وسپا پریماورا

با اینکه فاصله میان دسته فرمان و زین افزایش نیافته است، اما فضای بیشتری برای پای راکب فراهم شده است. میانه جاپایی راکب عرض کمتری دارد تا راکب بتواند به هنگام توقف به راحتی پایش را روی زمین قرار دهد.

بهبودهای طراحی نسل جدید:

* کاهش ارتفاع زین و بهبود ارگونومی
* افزایش حجم محفظه زیر زین (به دلیل انتقال باتری از زیر زین به قسمت تونل میانی نسبت به مدل LX)

تغییر در اندازه چرخ‌ها

وسپا اندازه چرخ‌ها را بخاطر بهبود تعادل در حین حرکت و ارتقاء ایمنی افزایش داده است. با هدف ، این تغییر سبب شده تا در تمام سطوح مختلف و در شرایط آب و هوایی متفاوت بهتر بتوان مهار موتورسیکلت را حفظ کرد.

کیفیت ساخت بدنه

در نسل جدید وسپا پریماورا از بدنه فولادی با ساختار بسیار مقاوم با تحمل وزن بالا استفاده می‌شود که با جوش تمام خودکار روباتیک برای ورقه‌های فولادی برای رسیدن به بهترین کیفیت ممکن انجام می‌شود.

طراحی جدید در سیستم تعلیق جلو وسپا پریماورا 

از جمله تغییراتی که در نسل جدید وسپا پریماورا ایجاد شده است می‌توان به طراحی جدید در سیستم تعلیق جلو اشاره کرد. این طراحی جدید با نام Enhanced Sliding Suspension EES، به معنای سیستم تعلیق لغزشی پیشرو که اختصاصاً توسط واحد تحقیق و توسعه شرکت پیاجیو طراحی شده است موجب افزایش سطح ایمنی و راحتی برای راکب و ترک نشین می‌شود. در سیستم تعلیق جدید، اصطکاک در هنگام سواری میان قطعات به حداقل رسیده و راحتی و فرمانپذیری موتورسیکلت در هنگام سواری افزایش یافته است.
کمک‌فنر مارپیچی در تعلیق جلو که در نسل قبل با دو پیچ به صورت ثابت نگه داشته می‌شد، اکنون در طراحی جدید با یک پین با مفصل لولایی ثابت می‌شود. این راه‌حل جدید برای سیستم تعلیق جلو، ظاهری مدرن و زیبایی بیشتری نیز به محصول می‌دهد.

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

وسپا جزو اولین برندهایی بود که به پیروی از قوانین سنختگیرانۀ ایمنی اروپا، از سیستم ترمز ضد قفل (ABS) در محصولات خود استفاده کرد. برای سری پریماورا و اسپرینت 2018، از سیستم ترمز ضد قفل دوکاناله (چرخ های عقب و جلو) به صورت استاندارد استفاده می شود.

تفاوت‌های دو مدل وسپا ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷

سری ۲۰۱۷:
– چرخ‌های ۱۱ اینچ
– پره‌های پنج‌پر ضخیم
– رنگ‌های اختصاصی زین
– رنگ‌های اختصاصی بدنه
– چراغ جلو یک‌تکه

سری ۲۰۱۸:
– چرخ‌های ۱۲ اینچ
– پره‌های پنج‌وجهی جدید (ترکیب ۱۰ پره نازک)
– رنگ‌های اختصاصی زین
– رنگ‌های اختصاصی بدنه
– نسل جدید انجین با نام I-GET
– سطح آلایندگی Euro 4
– چراغ جلو دو تکه از نوع LED
– درگاه USB، ریموت Bike Finder
– صفحه کیلومتر تمام دیجیتال برای سری S با اپلیکیشن اختصاصی وسپا در صفحه کیلومتر با نام VMP

برگرفته از سایت کویرموتور